widget

Thursday 21 August 2014

Nama Allah pada Faktor Nombor

SUBHANALLAH! Kali ini saya hendak kongsikan dengan korang tentang apa yang saya terjumpa. Saya terjumpa perkara ini selepas saya menyertai satu ceramah. Ceramah tersebut telah membuka minda saya bahawa semua perkara yang kita belajar di sekolah seperti sejarah, sains, biologi, kimia, fizik, matematik, bahasa, sastera dan lain-lain sebenarnya mampu membawa kita untuk mengenal Allah jika kita ikhlas dalam menuntut ilmu hanya kerana Allah.

Saya juga terfikir, adakah saya belajar matematik selama ini kerana Allah? Takut rasanya jika selama ini semua yang saya pelajari bukan kerana Allah. Moga Allah membuka hati kita untuk sentiasa ikhlas dalam menuntut ilmu.

Perkara inilah yang telah membawa saya akan penemuan ini. Saya tidak pasti jika perkara sudah diketahui sebelum ini. Namun saya harap dengan perkongsian ini kita sama-sama memperoleh manfaat. Sekiranya korang merasakan perkara ini hanya kebetulan atau imaginasi sendiri, saya menghormatinya. Apa pun cubalah korang ambil perkara ini sebagai peringatan akan kekuasaan Allah.

Pertama, korang senaraikan semua faktor bagi 1 hingga 9.

SENARAI FAKTOR BAGI 1 HINGGA 9

Nombor                    Faktor

1                               1
2                               1 , 2
3                               1 , 3
4                               1 , 2 , 4
5                               1 , 5
6                               1 , 2 , 3 , 6
7                               1 , 7
8                               1 , 2 , 4 , 8
9                               1 , 3 , 9

Seterusnya, korang susun kesemua faktor-faktor tersebut seperti rajah di bawah:


Kemudian, korang ikut bentuk tersebut dengan membuat garisan atau trace bentuk tu:

SUBHANALLAH.... semoga segala yang kita lakukan dalam hidup ini adalah semata-mata kerana Allah.  


  

No comments:

Post a Comment